Εγχειρίδιο Καθηγητή

Αυτός είναι ένας γρήγορος οδηγός για τη δημιουργία online μαθημάτων με το Moodle. Σε γενικές γραμμές παρουσιάζονται οι κύριες συναρτήσεις που είναι διαθέσιμες, καθώς και μερικές από τις βασικές αποφάσεις που θα χρειαστεί να πάρετε.

Τμήματα αυτού του εγγράφου:

  1. Πως να Αρχίσετε
  2. Ρυθμίσεις Μαθήματος
  3. Φέρνοντας Αρχεία (upload files)
  4. Ρυθμίζοντας Δραστηριότητες
  5. Τρέχοντας το Μάθημα
  6. Περισσότερες Πληροφορίες

Πως να Αρχίσετε

Το έγγραφο αυτό υποθέτει ότι ο διαχειριστής του δικτυακού τόπου έχει δώσει σε εσάς καινούργια, κενά μαθήματα να αρχίσετε. Επίσης υποθέτουμε ότι έχετε πιστοποιηθεί σαν καθηγητής στο μάθημα χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό καθηγητή που έχετε.

Εδώ είναι τρεις γενικές συμβουλές για να σας βοηθήσουν να αρχίσετε.

  1. Μην φοβηθείτε να πειραματιστείτε:
    Αισθανθείτε ελεύθερα να πειραματιστείτε και να αλλάξετε πράγματα. Είναι δύσκολο να χαλάσετε κάτι σε ένα μάθημα του Moodle, και ακόμα αν γίνει κάτι τέτοιο είναι πολύ εύκολο να φτιαχτεί.
  2. Προσέξτε και χρησιμοποιήστε αυτά τα μικρά εικονίδια:

      - Το εικονίδιο αλλαγής σας επιτρέπει να αλλάζετε ότι είναι μετά από αυτό.

    - Το εικονίδιο βοήθειας σας εφοδιάζει με ένα καινούργιο παράθυρο με αναλυτικές οδηγίες

  3. Χρησιμοποιήστε την μπάρα εξερεύνησης στο πάνω μέρος κάθε σελίδας
    Αυτό θα σας θυμίζει το που ακριβώς βρίσκεστε και θα σας αποτρέπει να χαθείτε.

Ρυθμίσεις Μαθήματος

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να κοιτάξετε κάτω από την επιλογή "Διαχείριση" στην αρχική σελίδα του μαθήματος σας και να πατήσετε την επιλογή "Ρυθμίσεις μαθήματος " (Σημείωστε ότι αυτός ο σύνδεσμος, και στην πραγματικότητα όλος ο τομέας της Διαχείρισης είναι διαθέσιμος μόνο για εσάς (και για τον διαχειριστή του δικτυακού τόπου). Οι φοιτητές δεν θα βλέπουν καν αυτούς τους συνδέσμους.

Στην σελίδα των ρυθμίσεων μπορείτε να αλλάξετε ένα αριθμό ρυθμίσεων που αφορούν το μάθημά σας, από το όνομα του μαθήματος μέχρι και το ποια μέρα αρχίζει (όλα έχουν δίπλα τους ένα εικονίδιο βοήθειας που τα εξηγεί όλα αυτά με λεπτομέρειες).

Σχήμα (format) του μαθήματος.

Το σχήμα του μαθήματος που θα επιλέξετε θα αποφασίσει για την βασική εμφάνιση του μαθήματος. Το Moodle (πλατφόρμα) έχει τρία σχήματα (formats).

Εδώ είναι μερικά στιγμιότυπα από τρία παραδείγματα μαθημάτων σε κάθε ένα από τα τρία σχήματα (formats) που υπάρχουν (αγνοείστε τα διαφορετικά χρώματα, τα οποία είναι ένα σετ για ολόκληρο το δικτυακού τόπου από τον διαχειριστή του):

Εβδομαδιαίο Σχήμα:

 

Σχήμα Θεμάτων:

 

Κοινωνικό Σχήμα:

 

Σημειώστε ότι το Εβδομαδιαίο Σχήμα αλλά και το Σχήμα Θεμάτων είναι πανομοιότυπα στη δομή. Η κύρια διαφορά τους είναι ότι κάθε κουτί στο Εβδομαδιαίο Σχήμα καλύπτει ακριβώς μια εβδομάδα, ενώ στο Σχήμα Θεμάτων κάθε κουτί καλύπτει ό,τι εσείς θέλετε. Το κοινωνικό Σχήμα δεν χρησιμοποιεί πολύ περιεχόμενο και είναι βασισμένο γύρω από ένα μόνο forum - το οποίο φαίνεται στην κεντρική σελίδα.

Κοιτάξτε τα κουμπιά της βοήθειας στην Σελίδα των Ρυθμίσεων Μαθήματος για περισσότερες λεπτομέρειες.


Φέρνοντας Αρχεία (upload files)

Μπορεί να έχετε είδη κάποιο περιεχόμενο το οποίο να θέλετε να προσθέσετε στο μάθημά σας, όπως ιστοσελίδες, αρχεία ήχου, video, κείμενα ή ακόμα και παρουσιάσεις σε Flash. Οποιοσδήποτε τύπος αρχείου υπάρχει μπορεί να προστεθεί μέσα από την διαδικασία του 'ανεβάσματος' upload στο μάθημά σας και να αποθηκευτεί στο server. Όσο τα αρχεία σας είναι στον server μπορείτε να τα μετακινήσετε, να τους αλλάξετε όνομα, να τα αλλάξετε ακόμα και να τα σβήσετε.

Όλα αυτά επιτυγχάνονται μέσω του συνδέσμου με το όνομα Αρχεία που υπάρχει στο μενού Διαχείριση. Ο τομέας με τα αρχεία είναι κάπως έτσι:

 

Αυτή η καρτέλα είναι διαθέσιμη μόνο στους καθηγητές - δεν έχουν πρόσβαση οι μαθητές. Ξεχωριστά αρχεία γίνονται διαθέσιμα στους μαθητές αργότερα (ως "πηγές" - δείτε το επόμενο μέρος). Για να διαθέσετε οποιοδήποτε αρχείο στους φοιτητές θα πρέπει πρώτα να το 'ανεβάσετε' σε κάποιο φάκελο στη θέση Αρχεία.

Όπως μπορείτε να δείτε στο στιγμιότυπο, τα αρχεία εμφανίζονται σε μια λίστα παράλληλα με τους υποφακέλους. Μπορείτε να δημιουργήσετε οποιονδήποτε αριθμό από υποφακέλους για να οργανώσετε τα αρχεία σας και να τα μετακινείτε από το έναν φάκελο στον άλλον.

Η διαδικασία 'ανεβάσματος' αρχείων μέσα από το δίκτυο (Upload) περιορίζεται σε ένα φάκελο κάθε φορά. Εάν θέλετε να φέρετε πολλά αρχεία μαζί (για παράδειγμα μια ολόκληρη ιστοσελίδα), θα είναι πολύ πιο εύκολο αν χρησιμοποιήσετε ένα πρόγραμμα συμπίεσης για να τα συμπιέσετε σε ένα αρχείο, να το φέρετε και στην συνέχεια να αποσυμπιέσετε τα αρχεία στον server (θα δείτε ένα σύνδεσμο για "αποσυμπίεση" δίπλα σε κάθε συμπιεσμένο αρχείο).

Για την προεπισκόπηση οποιουδήποτε αρχείου έχετε ανεβάσει, απλά πατήστε με το ποντίκι στο όνομά του. Ο φυλλομετρητής (browser) που χρησιμοποιείτε θα αναλάβει ή να εμφανίσει το αρχείο ή να το κατεβάσει στον υπολογιστή σας.

Τα αρχεία κειμένου και τα HTML αρχεία μπορούν να αλλαχτούν στην σωστή θέση δικτυακά. Άλλου τύπου αρχεία θα χρειαστεί να αλλαχτούν στον υπολογιστή σας και να τα φέρετε ξανά στον server. Εάν φέρετε ένα αρχείο που έχει το ίδιο όνομα με ένα υπάρχον αρχείο τότε αυτόματα το αρχείο που θα φέρετε θα γραφτεί πάνω στο υπάρχον.

Μια τελευταία σημείωση: Εάν το περιεχόμενό σας βρίσκεται κάπου στο δίκτυο τότε δεν χρειάζεται να φέρετε τα αρχεία σας - μπορείτε να τα συνδέσετε απευθείας μέσα στο μάθημα (δείτε το module για τις πηγές και το επόμενο τμήμα).


Ρυθμίζοντας Δραστηριότητες

Η ανάπτυξη ενός μαθήματος εμπλέκει την πρόσθεση ενός module σχετικό με δραστηριότητες μαθήματος στην κεντρική σελίδα έτσι ώστε οι μαθητές να μπορούν να το χρησιμοποιούν. Μπορείτε να μετακινήσετε την σειρά οποτεδήποτε θέλετε.

Για να ενεργοποιήσετε την δυνατότητα αλλαγής (editing), πατήστε "Επεξεργασία" κάτω από τη Διαχείριση. Αυτός ο διακόπτης μετάβασης δείχνει ή κρύβει τα επιπλέον κουμπιά ελέγχου που σας επιτρέπουν να χειρίζεστε την κύρια σελίδα του μαθήματος. Σημειώστε ότι στο πρώτο στιγμιότυπο πιο πάνω (για το Εβδομαδιαίο Σχήμα μαθήματος) τα κουμπιά που επιτρέπουν την αλλαγή ενός αρχείου είναι ενεργοποιημένα.

Για να προσθέσετε μια νέα δραστηριότητα, απλά πηγαίνετε στην εβδομάδα, στο θέμα ή στον τομέα της οθόνης που θέλετε να το προσθέσετε, και επιλέξτε τον τύπο της δραστηριότητας από το αναδυόμενο μενού. Εδώ είναι μια περίληψη από όλες τις βασικές δραστηριότητες του Moodle:

Αποστολή
Μια αποστολή είναι εκεί που μπορείς να θέσεις μια αποστολή - εργασία - με μια καταληκτική ημερομηνία και ένα μέγιστο βαθμό. Οι μαθητές θα έχουν την δυνατότητα να ανεβάσουν ένα αρχείο για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του μαθήματος. Η ημερομηνία που ανεβάζουν το αρχείο τους καταγράφεται. Κατόπιν, θα έχετε μια σελίδα στην οποία θα μπορείτε να βρείτε κάθε αρχείο (και πόσο αργοπορημένα ή όχι ήρθε), και μετά θα μπορείτε να βάλετε ένα βαθμό και κάποιο σχόλιο. Μισή ώρα μετά από όταν βάλετε βαθμό σε κάποιο μαθητή το Moodle θα στείλει αυτόματα ένα e-mail στον μαθητή με μια ειδοποίηση.

Επιλογή
Μια δραστηριότητα επιλογής είναι πολύ απλή - ρωτάς μια ερώτηση και καθορίζεις μια επιλογή απαντήσεων. Οι μαθητές μπορούν να κάνουν τις επιλογές τους, και εσείς έχετε μια οθόνη αναφορών όπου μπορείτε να δείτε τα αποτελέσματα. Μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε για γρήγορα γκάλοπ ή ψηφοφορίες στην τάξη.

Forum
Αυτό το module είναι μακράν το πιο σημαντικό - είναι εδώ όπου λαμβάνουν μέρος οι συζητήσεις. Μόλις προσθέσετε ένα καινούργιο forum, θα μπορέσετε να επιλέξετε από διαφορετικούς τύπους - ένα απλό forum για συζήτηση ενός θέματος, ένα ελεύθερο για όλους και γενικό forum, ή ένα forum ενός θέματος για κάθε χρήστη.

Αρχείο καταγραφής γεγονότων (Journal)
Κάθε δραστηριότητα καταγραφής γεγονότων αποτελεί μια καταχώρηση στο συνολικό αρχείο καταγραφής γεγονότων του μαθήματος. Για κάθε ένα μπορείτε να καθορίσετε μια ανοιχτού τύπου ερώτηση η οποία καθοδηγεί το τι γράφουν οι μαθητές, καθώς και ένα χρονικό περιθώριο κατά το οποίο το journal μένει ανοιχτό (Σχήμα εβδομαδιαίου μαθήματος μόνο). Να ενθαρρύνετε τους φοιτητές να γράφουν στοχαστικά και με κριτικό πνεύμα σε αυτά τα journals, καθώς είναι διαθέσιμα μόνο σε αυτούς και εσάς. Κατόπιν, θα μπορείτε να βαθμολογήσετε και να σχολιάσετε όλες τις καταχωρήσεις για αυτή την εβδομάδα ή το θέμα, και οι φοιτητές θα λαμβάνουν αυτόματα ένα e-mail που θα τους πληροφορεί σχετικά με την ανατροφοδότησή σας.

Πηγή (Resource)
Οι πηγές είναι το περιεχόμενο του μαθήματός σας. Κάθε πηγή μπορεί να είναι ενα οποιοδήποτε αρχείο έχετε ανεβάσει ή έχετε συνδέσει με κάποια ηλεκτρονική διεύθυνση (URL). Μπορείτε επίσης να διατηρήσετε απλές, βασισμένες σε κείμενο, σελίδες πληκτρολογώντας τες απευθείας σε μια φόρμα.

Ερωτήματα (Quiz)
Αυτό το module σας επιτρέπει να σχεδιάζετε και να εφαρμόζετε τεστ ερωτημάτων, που οι απαντήσεις των ερωτήσεων να αποτελούνται από πολλαπλές επιλογές, σωστό ή λάθος, ή μικρές απαντήσεις. Αυτές οι ερωτήσεις κρατούνται σε μια κατηγοριοποιημένη βάση δεδομένων, και μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν μέσα στα μαθήματα ή και ενδιάμεσα στα μαθήματα. Τα ερωτήματα μπορούν να επιτρέπουν περισσότερες από μια προσπάθειες. Κάθε προσπάθεια σημειώνετε αυτόματα, και ο καθηγητής μπορεί να διαλέξει ή να δώσει κάποια στοιχεία ή να δείξει τις σωστές απαντήσεις. Αυτό το module περιλαμβάνει βαθμολογικές διευκολύνσεις.

Έρευνα (Survey)
Η έρευνα παρέχει έναν αριθμό προκατασκευασμένων εργαλείων που είναι χρήσιμα για την αξιολόγηση και κατανόηση της τάξης. Αυτή τη στιγμή είναι διαθέσιμα τα COLLES και ATTLS εργαλεία. Μπορεί να δοθεί μία έρευνα στην αρχή του μαθήματος σαν διαγνωστικό εργαλείο και στο τέλος του μαθήματος σαν εργαλείο αξιολόγησης.

Αφού προσθέσετε τις δραστηριότητες σας μπορείτε να τις μετακινείτε πάνω κάτω στο περιβάλλον του μαθήματος σας κλικάροντας στα μικρά εικονίδια με τα βελάκια δίπλα στο κάθε ένα. Μπορείτε επίσης να τα διαγράψετε χρησιμοποιώντας το εικονίδιο με το σταυρό , και να τα ξανα-αλλάξετε χρησιμοποιώντας το εικονίδιο της αλλαγής .


Τρέχοντας το Μάθημα

Μέχρι εδώ μερικά κεντρικά σημεία είναι:

  1. Να γραφτείτε σε όλα τα forums.
  2. Να ενθαρρύνετε όλους τους μαθητές να συμπληρώσουν την προσωπική τους καρτέλα (user profile) (μαζί με την φωτογραφία τους) και να τα διαβάσετε όλα. - Αυτό θα βοηθήσει για να τους παρέχετε μερικές συναφείς εκφράσεις στα μελλοντικά γραπτά τους.
  3. Κρατήστε τις σημειώσεις σας στο κλειστό "Forum Καθηγητών" (κάτω από τη Διαχείριση). Αυτό είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για ομαδική διδασκαλία.
  4. Χρησιμοποιήστε τον σύνδεσμο των "Καταχωρήσεων" (κάτω από τη Διαχείριση) για να έχετε πρόσβαση και να ολοκληρώνετε, γραμμές καταχωρήσεων. Εκεί θα δείτε ένα σύνδεσμο για ένα αναδυόμενο παράθυρο το οποίο ανανεώνεται κάθε 60 δέκατα και δείχνει την τελευταία ώρα δραστηριότητας. Αυτό είναι χρήσιμο για να κρατάτε ανοικτό το Desktop όλη μέρα και να αισθάνεστε σε επαφή με αυτά που συμβαίνουν στο μάθημα.
  5. Χρησιμοποιήστε την "Αναφορά Δραστηριοτήτων" (δίπλα σε κάθε όνομα στην λίστα με όλους τους φοιτητές, ή από κάθε σελίδα με τα προσωπικά στοιχεία κάθε χρήστη). Αυτό παρέχει ένα πολύ καλό τρόπο να βλέπετε με τι έχει ασχοληθεί ξεχωριστά κάθε φοιτητής μέσα στο μάθημα.
  6. Να απαντάτε γρήγορα στους φοιτητές. Μην το αφήνετε για αργότερα - να το κάνετε αμέσως. Είναι και πολύ εύκολο να βρεθείτε πολύ πιεσμένοι από τον όγκο των αποριών που μπορεί να μαζευτεί, αλλά είναι και κομβικό σημείο για να αναπτύξετε ένα αίσθημα κοινότητας στο μάθημά σας.

Περισσότερες Πληροφορίες

Εάν έχετε κάποιες συγκεκριμένες δυσκολίες με το δικτυακό τόπο, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τον διαχειριστή του δικτυακού τόπου.